He escolta molts cops l’Al·leluia de Leonard Cohen, una música que m’atrapava però no acabava d’esbrinar-ne el sentit. ¿Un cant d’alegria? Més aviat no; les al·leluies de la litúrgia catòlica sí que són càntics alegres, com les aclamacions amb les que la gent de Jerusalem van rebre Jesús de Natzaret, el diumenge de rams.
Llegeixo que la temàtica de Leonard Cohen és ambigua i que és una barreja de la religiositat jueva, del goig que proporciona el sexe i l’amor i, al mateix temps, les contradiccions que la vida ens presenta. Sovint Cohen recorre a la Bíblia, com en aquesta cançó de l’Al·leluia. Evoca el rei David, el dia que abocat a la finestra veié a la casa del costat una preciosa noia que s’estava banyant. David no es pogué contenir i la va fer venir a palau… i com era d’esperar acbaren fent l’amor. La història, però, acabà malament: Betzabé –que aquest és el nom de la noia – quedà embarassada i llavors David ordenà que al seu marit –un general del seu exèrcit–, el col·loquessin en la fronera més vulnerable i perillosa perquè morís, que és el que va passar.
En l’Al·leiua de Cohen aquestes facetes –el bé i el mal, el goig i el dolor…– apareixen barrejades, contraposant-se, i, sobresortint, la fèrria voluntat de tirar endavant, perquè l’amor i el goig i el perdó de Déu triomfen. Per això no som davant d’un al·leluia festiu que ve de dalt a trobar-nos, com l’Al·leluia de Händel, sinó davant d’un crit que surt de baix, i que es projecta amb força, amb dolor, amb pertinàcia. Com un himne a la vida.
La voluntat de viure la vida apassionadament, malgrat tot.
Sincerament penso que el Leonard Cohen va ser precisament això “La voluntat de viure la vida apassionadament”. La segona part és que precisament això li va portar problemes, però és el preu habitual.
M’agradaaquesta interpretació que fan a l’article sobre la lletra, així com la història de la cançó i les interpretacions famoses de la mateixa. I també m’agrada molt el popular Suzanne , també d’en Cohen…